حرکت

أللهم أخرجنی من ظلمات الوهم و أکرمنی بنور الفهم

حرکت

أللهم أخرجنی من ظلمات الوهم و أکرمنی بنور الفهم

حرکت

مقام معظم رهبری:
باید همه‏ آحاد ملت، کوچک و بزرگ، مسئولان در سطوح مختلف و هرکس که کارى در دستش است، این نکته را حدیث نفس خود کند و پیمان ببندد که راه امام را ادامه دهد و به سمت هدفهاى او «حـرکـت» کند.

آخرین نظرات

راز و رمزهای «سلام» - (گام سوم)

جمعه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۱، ۰۷:۰۴ ب.ظ

 

 

تا کنون گفته شد که روایات مربوط به این باب در دو قسم کلی، قابل تقسیم اند. در پست قبل نگاهی به دسته اول انداختیم، و در این پست قصد داریم در حد مقدور به دسته دوم اشاراتی کنیم:

 

مقالات قبلی:

مقدمه

گام اول: روایاتی در باب سلام

گام دوم: سلام و ارتباطات معنوی جامعه انسانی

 ====================================================================================

 

 

 

حقیقت باطنی «سلام»

 

 

مطلب اول: معنای سلام:

  1. سلام به معنای سلامت و دوری انسان از آفت، گزند، بلا و مصیبت است.

 

  1. اگر بپذیریم انسان ـ مسامحتا ـ دارای سه بعد است، پس می شود سلام را نیز مبتنی بر آن ابعاد چنین معنا کرد:
    • سلامت جسمانی: به معنای دور بودن از گزندها و بلاهای جسمی. «یا نارُ کُونی‏ بَرْداً وَ سَلاماً» (انبیا/ 69)
    • سلامت نفسانی: دوری انسان از کجی های خلقی و رفتاری. «وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً» (فرقان/63)
    • سلامت قلبی: دوری انسان از آفات قلبی و رسیدن به مقام «قلب سلیم». ( توضیحات بیشتر در ادامه خواهد آمد.)

 

  1. انسان در بهشت از هر سه بعد «سلام» بهره می­برد: «ادْخُلُوها بِسَلامٍ آمِنینَ» (حجر/ 46)

 

 

مطلب دوم: مراتب سلام:

  1. سلام دارای سه مرتبه است:
    • سلام مومنین؛ «فَإذَا دَخَلْتُم بُیُوتَا فَسَلِّمُوا عَلَى أنْفُسِکُم» (نور/61)
    • سلام ملائکه؛ «الْمَلَئکَةُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَیْکُمُ» (نحل/32)
    • سلام الهی؛ «سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحیمٍ» (یس/58)

 

  1. مبدأ و منشأ حقیقی سلام، از آن خداوند است، و مومنین و ملائکه در واقع واسطه­هایی برای توسعه سلام الهی در عالم هستند.

  

مطلب سوم: عوالم سلام الهی:

  1. «سلام الهی» سه عالم دارد: دنیایی، برزخی، اخروی (بهشتی). « وَ السَّلامُ عَلَیَّیَوْمَ وُلِدْتُ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیًّا» (مریم / 33)

 

  1. سلام خداوند مانند همه فیوضات او به طور یکسان بر عالم تابیده می­شود. اما هر کس به اندازه ظرف خویش از آن بهره می­برد. «أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِها» (رعد/17)، بنابراین:

الف: برخی اصلا نمی­توانند از این فیض بهره ببرند. «فَإِنَّ سَلَامَ اللَّهِ لَا یَنَالُ الظَّالِمِین»

ب: برخی فقط در یکی از عوامل از آن بهره می­برند. «وَ سَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلینَ» (صافات/181)

ج: برخی نیز در همه عوالم از این «سلام الهی» بهره­مند می­شوند. «سَلامٌ عَلى‏ نُوحٍ فِی الْعالَمینَ.  (صافات/79)

 

 

مطلب چهارم: سلام اسمی از اسماء الهی:

  1. اسماء الهی نقش عمده­ای در عالم دارند، و هر اسمی شأنی از شوؤن عالم را تدبیر می­کند.

مثال: اسم رازق عهده­دار رزق موجودات، اسم خالق عهده­دار خلقت، اسم رحمن عهده­دار توسعه رحمت، و اسم جمال عهده دار توسعه زیبایی در عالم است. (سخن در مورد چگونگی و چیستی اسماء الهی را در آینده­ای نا معلوم پی­خواهم گرفت!)

 

  1. سلام نیز اسمی از اسماء الهی است، و عهده­دار توسعه «سلام الهی» بر بندگان در تمامی عوالم است. «الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزیزُ الْجَبَّار» (حشر/23)

 

  1. برای درک اسم سلام الهی باید از گناه و ظلمات دوری کرد.  زیرا گناه مانع استفاده از نور سلام خواهند شد. «فَإِنَّ سَلَامَ اللَّهِ لَا یَنَالُ الظَّالِمِین»

 

  1. بهشت برین سراسر تحت تجلیات اسم «سلام الهی» خواهد بود، و تمام روابط و شؤون انسانی را مدیریت خواهد کرد، و لذا:
    • نام بهشت «دار السلام» است. «لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ» (انعام/127)
    • ملائکه با سلام مومنان را به بهشت می­خوانند. «الْمَلَئکَةُ طَیِّبِینَ  یَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَیْکُمُ ادْخُلُواْ الْجَنَّةَ» (نحل/32)
    • ورود مومنان به بهشت همراه سلام ویژه الهی است. «ادْخُلُوها بِسَلامٍ آمِنینَ» (حجر/46)
    • شمول سلام الهی، از نعمت­های ویژه در بهشت است. «سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحیمٍ» (یس/58)
    • روابط مومنان با یکدیگر نیز بر اساس سلام است. «تَحِیَّتُهُمْ فیها سَلام‏» (ابراهیم/23)
    • همه سخنان بهشتیان تفسیر سلام است. «إِلاَّ قیلاً سَلاماً سَلاماً» (واقعه/26)
    • بهشتیان دارای مقام خلود در سلام الهی است. «ادْخُلُوها بِسَلامٍ ذلِکَ یَوْمُ الْخُلُودِ» (ق/34)

 

 

مطلب پنجم: رابطه اسم سلام الهی و حضرت زهرا سلام الله علیها:

  1. به نظر می­رسد، برای یافتن ارتباط بین حضرت صدیقه طاهره و اسم سلام الهی کافی است این دو مطلب را در کنار هم بگذاریم:

الف: بیشترین تجلی اسم سلام الهی در عالم دنیا، در شب قدر رخ می دهد. «سلام هی حتی مطلع الفجر» (سوره قدر/5)

ب: حضرت زهرا (س) باطن لیله القدر هستند. (مقام لیله القدری) «من عرف فاطمه حق معرفتها فقد ادرک لیله القدر» (امام صادق علیه السلام)

 

نتیجه آنکه:

  • در شب قدر حضرت زهرا (س) واسطه تجلی اسم سلام الهی می­باشند.
  • حضرت مظهر اسم سلام الهی هستند. (بلکه خود اسم سلام الهی هستند.)
  • ایشان بازتاب­دهنده سلام الهی در همه عوالم هستند.
  • مالک و مدبر بهشت حضرت زهرا (س) می­باشد، و لذا بهشت را دارالسلام خوانده­اند.

 

  1. و صد البته مقامات لیله القدری حضرت، در همین حد خلاصه نمی­شود. «و ما ادراک ما لیله القدر» (قدر/2)

 

 

 

مطلب ششم: مقام سلام و قلب سلیم

  1. ارتباط سلام الهی و قلب سلیم مومن چنین است که:

الف: قلب مومن عرش الهی است. «قلب المؤمن عرش الرحمن»

ب: در حرم الهی غیر خدا را نباید راه داد. «لا تدخل فی حرم الله غیر الله»

ج: قلبی که عاری از غیر خداست، سلیم است. «لَیْسَ فِیهِ أَحَدٌ سِوَاهُ»

د: انسان به واسطه قلب سلیم می تواند «سُبُل سلام» به سوی هدایت را بشناسد. «یَهْدی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلام‏» (مائده/16)

د: کسی که سبل هدایت را بپیماید، شایسته سلام­های الهی خواهد بود. «و السَّلامُ عَلى‏ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى‏» (طه/47)

هـ: قلبی که به چنین مقام و سلامی رسید، از انواع گزندهای دنیوی و اخروی، باطنی و ظاهری مصون خواهد شد. «إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ» (شعرا/89)

 

 

جمع بندی گام سوم:

  1. سلام نوری است که جانب حضرت حق و به واسطه حضرت صدیقه طاهره صادر می­شود، و توسط ملائکه در عالم پراکنده می شود. این نور در شب قدر همراه با دیگر انوار ساطعه از وجود نازنین حضرت زهرا (س) بر عالم دنیا فرود می­آید و خوراک معنوی یک ساله عالمیان را تأمین می­کند.

 

  1. انسان با دوری از گناهان، به مقام «قلب سلیم» دست می­یابد، و به واسطه این قلب از انوار سلام الهی بهره می­برد. و به کمک این سلام، «سبل سلامت» را می­یابد و از طریق آن به هدایت می­رسد، و در نهایت در دارالسلام سکنی می­گزیند.

 

  1. برای استفاده از فیوضات اسم «سلام الهی» و دست یافتن به قلب سلیم باید دست به دامن بانوی دو عالم شویم. «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ فَادْعُوهُ بِها» (اعراف/180)

 

 

 

واى آن دل که بدو از تو نشانى نرسد

مرده آن تن که بدو مژده جانى نرسد

سیه آن روز که بى نور جمالت گذرد

هیچ از مطبخ تو کاسه و خوانى نرسد

واى آن دل که ز عشق تو در آتش نرود

هم چو زر خرج شود هیچ به کانى نرسد

سخن عشق چو بى درد بود بر ندهد

جز به گوش هوس و جز به زبانى نرسد

مریم دل نشود حامل انوار مسیح

تا امانت ز نهانى به نهانى نرسد

حس چو بیدار بود خواب نبیند هرگز

از جهان تا نرود دل به جهانى نرسد

این زمان جهد بکن تا ز زمان باز رهى

پیش از آن دم که زمانى به زمانى نرسد

تیره صبحى که مرا از تو سلامى نرسد

تلخ روزى که ز شهد تو بیانى نرسد

 

(مولوی)

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۱۱/۱۳
محمد علی

تدبر

نظرات  (۱)

۲۸ اسفند ۹۱ ، ۱۰:۲۹ ابناء الزهرا (س)
سلام علیکم و رحمت الله
با افتخار لینک شدید
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">