حرکت

أللهم أخرجنی من ظلمات الوهم و أکرمنی بنور الفهم

حرکت

أللهم أخرجنی من ظلمات الوهم و أکرمنی بنور الفهم

حرکت

مقام معظم رهبری:
باید همه‏ آحاد ملت، کوچک و بزرگ، مسئولان در سطوح مختلف و هرکس که کارى در دستش است، این نکته را حدیث نفس خود کند و پیمان ببندد که راه امام را ادامه دهد و به سمت هدفهاى او «حـرکـت» کند.

آخرین نظرات

خصوصیات گفتمان انقلاب اسلامی (2)

شنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۲۹ ب.ظ

مطالب پیشین:


  

  

  گفتمان انقلاب اسلامی

   

   

4. جهانی بودن گفتمان انقلاب:

از آنجا که انقلاب ما مقدمه ای بر انقلاب جهانی مهدوی بود، پس حضرت امام وظیفه خود می دید که «گفتمان انقلاب» را در سطح جهانی مطرح کند. از دید ایشان مبارزه با کفر و شرک (که تمدن غرب مظهر آن بود) نه صرفا در درون مرزهای ایران، بلکه باید در سرتاسر دنیا دنبال شود. به همین منظور ایشان بحث «صدور انقلاب» را مطرح کردند تا تمامی مردمان مظلوم و مستضعف جهان بر علیه ظلم و استکبار به پا خیزند.

صدور انقلاب

  • ایشان معتقد بودند که ما باید در هر جایی از دنیا که ظلمی واقع می شود، به حمایت از مظلوم، و مبارزه با ظالمان برخیزیم. ایشان لازم می دانستند که همه هسته های مقاومت در سراسر جهان، در یک جبهه واحد و در برابر تمدن غرب ساماندهی شوند، به همین خاطر پیشنهاد تشکیل «بسیج جهانی مستضعفین» را دادند، و وظیفه آنان را «دفاع از مستضعفین» و «مبارزه با استکبار جهانی» می دانستند. ایشان حتی طرح «حکومت بزرگ جهان اسلام» را در کشورهای اسلامی مطرح کردند.

  • یاری رسانی به مظلوم و مبارزه با ظلم از اصول جدا نشدنی اسلام است، چنانچه در قرآن کریم چنین آمده است: «قاتلوهم حتی لا تکون فتنه». حضرت امام نیز بر پایه همین آیه شریفه شعار «جنگ جنگ، تا رفع فتنه از عالم» را سر دادند. و به همین خاطر است که در قانون اساسی نیز حمایت از «مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان» جزو وظایف انقلاب اسلامی شمرده شده است. (اشاره به اصل 154 قانون اساسی)

جبهه جهانی مستضعفین

  • و البته مقصود ایجاد خشونت، جنگ مسلحانه و لشگرکشی نظامی نبود، بلکه منظور مبارزه گفتمانی با ظلم و حمایت فکری از مظلوم بود. چنانچه هم در قانون اساسی و هم در بیانات امام و رهبری به این مطلب اشاره شده است.

  • اما سوال ما این است، کدام یک از رجال سیاسی ما با این اندیشه ها موافق اند، و اگر هم کسی موافق است، کدام یک جرأت دارند در صحنه جهانی این چنین سخن بگویند؟ و چرا هنگامی که آقای احمدی نژاد دوباره این نگاه انقلابی را در عرصه داخلی و خارجی مطرح کردند، همه به اسم «تنش زدایی»، «صلح و دوستی با جهان»، «تدبیر و عقلانیت» و ....، با مواضع انقلابی ایشان مقابله کردند؟

  • سوال بعدی این است که چرا بسیاری از کاندیداهای فعلی دم از شعار «تنش زدایی» می زنند و سخن از «مذاکره» می گویند، آیا این مواضع با گفتمان انقلاب همخوانی دارد یا موضع «مقاومتی» دکتر جلیلی؟

  • (استناد: سخنان امام و رهبری را می توانید در اینجا مشاهده کنید.)

 

5. مبارزه با اسرائیل:

همین روحیه سازش ناپذیری حضرت امام با جهان کفر و دفاع از مظلومین، باعث شد که ایشان دیدگاه های بسیار تندی نسبت به اسرائیل داشته باشند. ایشان همزمان با شروع نهضت انقلاب اسلامی، و در کنار مبارزه با شاه، مواضع تندی نسبت به اسرائیل ابراز داشتند. در واقع از دید ایشان خط مقدم جنگ میان اسلام و کفر در اراضی اشغالی فلسطین اتفاق می افتد. چنانچه که رهبری نیز در سخنرانی چند روز پیش در مرقد حضرت امام فرمودند، بحث مبارزه با اسرائیل جزو اصول اساسی سیاست خارجی انقلاب ماست.

امام و مبارزه با اسرائیل

  • حضرت امام اسرائیل را «غده سرطانی» می خوانند که هر چه زودتر باید از «صفحه روزگار» محو شود. امام خامنه ای نیز به صراحت می فرمایند: «هر جا هر ملتى، هر گروهى با رژیم صهیونیستى مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش می‌کنیم و هیچ اِبائى هم از گفتن این حرف نداریم». ایشان اسرائیل را «سگ زنجیری استکبار» می خوانند که در حال «پارس کردن و پاچه گرفتن» است!

  • اگر چنین است پس رؤسای جمهور ما وظیفه دارند که نسبت به اسرائیل موضع گیری کنند و از همه ظرفیت جمهوری اسلامی برای مبارزه با اسرائیل استفاده کنند. آنان باید با شجاعت و صراحت، نظر جمهوری اسلامی را در میان ملت های دیگر بیان کنند، و از واکنش استکبار و اسرائیل نهراسند. نه آنکه همچون برخی مسئولین پیشین، صرفا در سخنرانی های معمولی داخلی، در میان مخاطبان محدود و آن هم به چند جمله عادی و مبهم در نکوهش اسرائیل(!) بسنده کنند.

  • این مسئله به خوبی در دولت های نهم و دهم پیگیری شد، و مواضع انقلابی بسیار خوبی از سوی رئیس جمهور اتخاذ شد، که از سوی رهبری نیز تأیید شد. هر چند این مواضع به مذاق بسیاری از سیاسیون ما خوش نیامد، و نا جوانمردانه مورد حمله آنان قرار گرفت! اما اگر واقعا مبارزه با اسرائیل جزو «اصول انقلاب» ماست، آیا رئیس جمهور نباید نسبت به این مسئله موضع جدی داشته باشد؟

  • (استناد: سخنان امام و رهبری را می توانید در اینجا مشاهده کنید.)

 انقلاب و جهان

 

نکته: شعار سیاست خارجی ما چیست، «تنش زدایی» یا «مقامت در برابر استکبار» ؟

بحث سیاست خارجی و نحوه مقابله با تحریم ها، و موضوع هسته ای یکی از مهمترین بحث ها و دغدغه های مطرح شده از سوی کاندیداهای کنونی است. چنانچه در طول چند سال اخیر بحث های زیادی در بین کارشناسان و رسانه ها مطرح شده است. و به همین منظور همواره نقدها و حمله های شدیدی به مواضع دولت احمدی نژاد صورت گرفته است. اما آیا مواضع دولت احمدی نژاد در چارچوب «گفتمان انقلاب» نبود؟

  • اگر بخواهیم منطقی و با استفاده از مبانی «گفتمان انقلاب» به تحلیل این مسئله بپردازیم، و در سخنان امام و رهبری (که پیش از این نیز مطرح شد) دقت کنیم، می بینیم که بر «مقاومت در برابر استکبار» تأکید می کنند. چنانچه رهبری نیز چندی پیش «استقاومت» را جزو ویژگی های لازم رئیس جمهور بعدی برشمردند.

من انقلابی ام

  • آیا مواضع انقلابی حضرت امام و رهبری در قبال اسرائیل، امریکا، انگلیس و .... در عرصه جهانی تنش ایجاد نمی کند؟ به نظر می رسد، کسانی که از تنش استکبار می هراسند، در قدم اول باید سخنان رهبران انقلاب را سانسور کنند، تا خدای نکرده گزندی به کشور ما نرسد!

  • اگر آگاهانه بررسی کنیم، می بینیم که اتفاقا دیپلماسی دولت احمدی نژاد یکی از نقاط قوت دولت او بود. اگرچه دولت احمدی نژاد نقاط ضعف زیادی داشت، اما دیپلماسی این دولت قطعا یکی از بهترین نقاط قوت و از افتخارات آن دولت بود. زیرا در راستای فرمایشات حضرت امام و رهبری حرکت کرد. (و البته در یکی دو سال اخیر، گاه از مواضع انقلابی خود کوتاه آمدند که رهبری نیز تذکر دادند، اما کو گوش شنوا!)

  • حمله و نقد ناجوانمردانه به این مواضع، در واقع حمله به دیدگاه های حضرت امام و رهبری و «گفتمان انقلاب» است. در ادامه برخی از سخنان رهبری که به تأیید سیاست خارجی دولت نهم و دهم اشاره دارد را انتخاب کرده ام. بهتر است خود بخوانید و خود قضاوت کنید. (به اینجا مراجعه کنید.)

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">