حرکت

أللهم أخرجنی من ظلمات الوهم و أکرمنی بنور الفهم

حرکت

أللهم أخرجنی من ظلمات الوهم و أکرمنی بنور الفهم

حرکت

مقام معظم رهبری:
باید همه‏ آحاد ملت، کوچک و بزرگ، مسئولان در سطوح مختلف و هرکس که کارى در دستش است، این نکته را حدیث نفس خود کند و پیمان ببندد که راه امام را ادامه دهد و به سمت هدفهاى او «حـرکـت» کند.

آخرین نظرات

مسئله انتظار و وظیفه منتظرانه ما (3)

شنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۵۸ ق.ظ

  

مطالب پیشین:


 

    

  

     امام زمان

   

ب: وظیفه اجتماعی ما در عصر انتظار

  

مقدمه:

  • چنانچه قبلا گفته شد، مهمترین عرصه فعالیت منتظر حقیقی، صحنه اجتماع است، و رشد فردی باید به گونه ای جهت دهی شود، که با افزایش مهارت های اجتماعی، او را برای حضور در صحنه اجتماع آماده کند.
  • حرکت ما در سطح اجتماعی باید به گونه ای باشد که بتوانیم جامعه انسانی را برای «گذار از عصر غیبت به سوی عصر ظهور»  آماده کنیم. و با زنده کردن آرمان های الهی، و ترویج روحیه مقابله با ظلم در عرصه جهانی، بستر ظهور حضرت ولی عصر را مهیا کنیم.
  • ما بر این اعتقادیم که نظام جمهوری اسلامی در راستای همین اهداف تشکیل شده است، و وظیفه اصلی خویش را همین می داند. و قصد دارد جامعه انسانی را برای گذار از عصر انتظار و وورد به عصر ظهور یاری کند. بنابراین وظایف اجتماعی منتظرانه ما در راستای مطالبات و اهداف نظام جمهوری اسلامی قابل تعریف و پیگیری است.

 

انقلاب ایران

  • جمهوری اسلامی عهده دار 4 وظیفه مهم در جهت مقدمه سازی امر ظهور است:
    • مقابله با استکبار جهانی خصوصا صهیونیسم؛
    • تشکیل جبهه مستضعفین جهان و بیداری جوامع انسانی برای مقابله با ظلم؛
    • تشکیل جبهه مسلمانان جهان و ایجاد وحدت امت های اسلامی؛
    • حرکت به سمت جامعه سازی قرآنی و برپایی تمدن نوین اسلامی.
  • به این ترتیب ما در بعد اجتماعیِ وظیفه منتظرانه خود، سه مسئولیت مهم خواهیم داشت:
    • حفظ نظام جمهوری اسلامی؛
    • تلاش برای ارتقاء و تعالی آن؛
    • تربیت نیرو و کادرسازی.

 

 

الف: حمایت از دستاوردهای نظام اسلامی و ارزش های آن:

ما در طی نیم قرن گذشته (از زمان شروع نهضت امام در سال 42)  دستاوردها و ارزش های متنوعی را به دست آورده ایم، از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: «شعارهای اصلی انقلاب»، «قانون اساسی»، «اصول و مبانی انقلاب»، «سیاست های کلی نظام»، «مطالبات و رهنمودهای امام و رهبری» و ... . حفظ این ارزش ها مسئولیت مهمی است و در برابر آن دو وظیفه مهم داریم:

  

1- پشتیبانی از ولایت فقیه:

  • محوری ترین مسئله در نظام ما مسئله «ولایت فقیه» است. اساسا در اندیشه شیعی هر حرکت اجتماعی که خارج از مدیریت ولایت فقیه باشد، مشروعیتی ندارد و لذا نمی تواند در تعجیل ظهور موثر باشد، بلکه ممکن است خود بازدارنده و مانع ظهور باشد.

ولایت فقیه

  • متأسفانه ما در تبیین مفهوم ولایت فقیه دچار برخی سطحی نگری ها شده ایم. به نظر می رسد برای تبیین جامع و کاربردی مسئله ولایت فقیه حداقل باید به سه نکته توجه داشت
    • جایگاه ولی فقیه در جامعه و ابعاد ولایتِ ولی فقیه:
      • ما مسئله ولایت فقیه را در بعد سیاسی آن خلاصه کرده ایم. و به دیگر ابعاد آن یعنی بعد فرهنگی، علمی، معنوی، اجتماعی و ... بی توجه ایم.
      • مسئله ولایت فقیه بخشی از هویت منتظرانه ما در عصر غیبت است، و آن را نباید در حد «رهبری سیاسی» جامعه خلاصه کرد.

 

    • رابطه جامعه با ولی فقیه:
      • ما گمان می کنیم که وظیفه جامعه در قبال ولی فقیه، صرفا تبعیت از فرامین و دستورات ایشان است، در حالی که به تعبیر حضرت امام خمینی، ما موظف به «پشتیبانی از ولایت فقیه» هستیم. و تفاوت بسیاری است بین تبعیت و پشتیبانی.
      • ما باید تببین درستی از «رابطه فرد و جامعه با ولی فقیه» ارائه دهیم، و نقشی را که جامعه در حمایت از ولی و رهبر خویش دارد را منطبق بر آموزه های اسلامی تبیین کنیم.

 

    • چگونگی جریان ولایتِ «ولی فقیه» در جامعه:
      • ما ولایت فقیه را به صورت یک مسئله فرد محور قرائت می کنیم، و به مجاری ولایتِ «ولی فقیه» در جامعه توجهی نمی کنیم. و از خود نمی پرسیم که با چه ساز و کاری می شود ولایتِ ولی فقیه را در جامعه جریان داد؟
      • طراحی «نهاد رهبری» متشکل از «هرم های  نیروی انسانی»، «رأس و بدنه هرم ها»، «حلقه های پشتیبان و کارشناس»، «حلقه های واسطه»، «بازوهای اجرایی» و «بدنه های اجرایی».  می تواند سهمی بزرگ در توسعه ولایت و مدیریت ولی فقیه در جامعه داشته باشد.

 

 

2- همراهی با سیاست های نظام جمهوری اسلامی:

  • احترام به قانون اساسی و سیاست های کلی نظام؛ پافشاری بر مطالبات و رهنمودهای حضرت امام خمینی و امام خامنه ای؛ حمایت از مسئولین نظام؛ شرکت در راهپیمایی ها و اجتماعات انقلابی؛ حضور در صندوق های رأی؛ تحمل تحریم ها و فشارهای اقتصادی؛ احترام به قوانین و ساختارهای اجتماعی کشور؛ تلاش برای ارتقای اقتصادی، علمی، فرهنگی کشور؛ و یا هر کار دیگری که باعث تقویت بنیان های حکومت اسلامی بشود، جزئی از وظایف ما خواهد بود.

  • اگر همه این اعمال کوچک و جزئی را با نیت منتظرانه همراه کنیم، آنگاه می توانیم در ثواب عظیم انتظار با حضرت ولی عصر (عج) شریک باشیم. پس می توانیم با نیت منتظرانه به پای صندوق های رأی برویم، یا در راهپیمایی ها شرکت کنیم و یا در محل کار یا کلاس درس حاضر شویم. در این صورت تک تک نفس های ما در نظام جمهوری اسلامی ثواب منتظر حقیقی را به دنبال خواهد داشت. ثوابی که عظیم ترین ثواب هاست. «افضل الاعمال انتظار الفرج»

 انقلاب ایران

 

ب: تلاش جهت تعالی نظام جمهوری اسلامی و شکل گیری تمدن نوین اسلامی:

  • وظیفه دیگر ما تلاش برای پیشبرد نظام جمهوری اسلامی و رفع ضعف ها و کاستی های کنونی است. و از آنجا که هدف انقلاب برپایی «تمدن نوین اسلامی» و شکوفایی «حیات طیبه انسانی» می باشد، پس ما نیز باید برای عملیاتی کردن این هدف گام برداریم. 
  • برای رسیدن به این اهداف دو گام را باید طی کنیم. گام اول طراحی «تمدن اسلامی ـ ایرانی» است و گام دوم اجرایی کردن آن. طبعا گام اول مربوط به مراکز علمی همچون حوزه ها، دانشگاه ها، مراکز علمی و پژوهشی، و گام دوم نیز بیشتر به مسئولان اجرایی کشور مربوط می شود.

تمدن اسلامی

  • از آنجا که این بخش بیشتر مربوط به مخاطبین خاص می شود، و برای همه قابل استفاده نیست، صرفا به طرح عناوین کلی بسنده کرده و به سه وظیفه اصلی ما در مرحله طراحی «تمدن اسلامی ـ ایرانی» اشاره می کنم: 
  • طراحی ساختارهای تمدنی مبتنی بر نظام اندیشه اسلامی:
    • طراحی ساختارهایی همچون: نظام اقتصادی، نظام تربیتی و آموزشی، نظام فرهنگی و ...
  • طراحی سبک زندگی و الگوی شهر ایرانی ـ اسلامی:
    • عمده مشکلات فرهنگی و اجتماعی امروزه ما ریشه در این مسئله دارد، و پرداختن به این مباحث می تواند ریشه بسیاری از ناهنجاری های کنونی را برطرف کند.
  • تولید دانش های پشتیبان تمدن :
    • برای به دست آوردن دو هدف قبلی ابتدا باید نسبت به این مسئله توجه کرد. بنابراین مسئله «تولید علم یا نهضت نرم افزاری» و «تحول در دانش ها» که شعارهای اساسی رهبری در طی ده سال گذشته بوده است، وظیفه مهم ما در بعد علمی است.
    • قطعا تمامی دانش ها باید منطبق بر مبانی و اصول نظام اندیشه اسلامی باشند و بر اساس مدلها و متدهای مقبول در اندیشه اسلامی، توسعه بیابند.
    • نهضت تولید علم و توسعه معارف اسلامی باید شامل همه دانش های زیر بشود:
      • دانش های بنیادین (فلسفه، عرفان، کلام، دین شناسی و ... )
      • دانش های زیر ساختاری (جامعه شناسی، تمدن شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی، مدیریت و ... )
      • دانش های ساختاری (علوم ریاضی و تجربی و .... )
      • دانش های رفتاری ( فقه، اخلاق، روان شناسی، تعلیم و تربیت و .... )

تولید علم دینی  

ج: تربیت نسل آینده:

  • انشاء الله ادامه این مطالب در پست بعد ارائه خواهد شد.

  

  


 پی نوشت:

  • انشاء الله در پست بعدی توضیحی در مورد «تربیت نسل آینده» خواهم داد، و در انتها نیز خلاصه ای از کل مباحث مطرح شده ارائه خواهد شد.
  • می توانید خلاصه این متن به زبان انگلیسی را در اینجا مشاهده کنید.

  

  

نظرات  (۴)

سلام
ممنون بابت مطالبتون.
اگه بتونید اون بخش از مطلبتون که در مورد ولایت فقیه بود رو بیشتر بسط بدید خیلی استفاده خواهیم کرد.
یه زحمت دیگه داشتم که چون خیلی نیاز دارم مزاحم شما شدم؛یه توضیحی با بیان و تشریح به سبک خودت میخوام در مورد اینکه آیا اهل بیت(ع) افضل هستن یا قرآن؟یه سری مطالب جمع آوری کردم ولی بیان شما خیلی کارگشا خواهد بود.
پیشاپیش ممنون از زحمتت
پاسخ:
سلام
راستش همین مقداری هم که در مورد مسئله ولایت فقیه مطرح شده، خیلی به اصل بحث مربوط نبوده و استطرادا مطرح شده. انشاء الله در یه فرصت مناسب مطالبی عرض خواهد شد.

در مورد مطلبی هم که فرمودید، باید بگم، حقیقتش اینه که من خودم از نظر تحلیلی هنوز به یک نقطه روشنی نرسیدم، و مطلب شسته و رفته ای ندارم، اما اگه شما بحث تون رو توی وبلاگتون بزارید، بنده هم می خونم و هرجا مطلبی به ذهنم رسید براتون کامنت می زارم.


۱۵ مرداد ۹۲ ، ۱۵:۵۸ نیما انصاری
سلام دوست عزیز.
از شما دوست صاحبنظر دعوت میکنم برای تحلیل جمله ای از رهبر انقلاب مرا یاری فرمایید.
منتظر شما در وبلاگم هستم
یاعلی
پاسخ:
سلام
چشم، می رسم خدمت تون
سلام
بحث مربوط به ولایت فقیه را کاش بیشتر توضیح می دادید؛
خصوصا در مورد ابعادی که مدنظرتان است...خصوصا بعد فرهنگی
اینکه گفته اید بحث تمدن سازی مربوط به مخاطبین خاص می شود یعنی ؟
یعنی منظورتان این است که در شکل گیری تمدن همه نقش ندارند یا اینکه عده ای 
نقشش شان پررنگ تر است؟
پاسخ:

سلام

انشاء الله در فرصت مناسبی نکاتی در مورد بحث ولایت فقیه عرض خواهم کرد.

 

در مورد بحث تمدن سازی هم باید بگم: بله همه می توانند در «شکل گیری تمدن اسلامی» نقشی داشته باشند، اما در «طراحی تمدن اسلامی» (که منظور حقیر در این متن نیز همین بود) تنها عده ای خاص می توانند مستقیما وارد بحث شوند، و نقش خاصی را برعهده بگیرند.

متأسفانه هنوز موج تمدن خواهی در بین مردم ما ایجاد نشده است، و هنوز مردم از آرمانهای تمدنی انقلاب به خوبی مطلع نیستند، به همین خاطر انتظار ما از نخبگان علمی و اجرایی بیشتر از مردم عادی است.

نخبگان ما باید تلاش کنند تا پایه های تمدن را طراحی کنند، و ابعاد تمدن اسلامی را به خوبی به تصویر بکشند، تا بتوان آن را به جامعه ارائه داد. اگر این گام برداشته شود، آن موقع موج تمدن خواهی در بین همه آحاد مردم رواج می یابد، و آن وقت نقش مردم عادی در شکل گیری تمدن اسلامی پر رنگ تر خواهد شد.

اما در شرایط کنونی نقش نخبگان نقشی حیاتی و مهم است. لذا عموم سخنرانی هایی که مقام معظم رهبری در مورد تمدن اسلامی داشته اند، در بین نخبگان حوزوی و دانشگاهی بوده است، و این نشان دهنده آن است که فعلا نقش این دسته بسیار پر رنگ تر از دیگران است.

۰۶ شهریور ۹۲ ، ۰۸:۳۸ شاگرد کوتا قد

سلام

بار ها وبارها مطلب شما را مطالعه کردم  ، بسیار جامع ودقیق مطرح شده است .

به نظر بنده حقیر  این اجتماع که شما سخن راندید دچار موانعی است ، که مهمترین آن :تعریف دین از اجتماع و کارایی دین در عرصه میدانی اجتماعی است

آنچه باعث شد افراد رشد کنند در قالب شخصیت های اخلاقی ویا عرفانی و یا موفقیت های چشم گیری داشته باشند  در حوزه فرد وفرد به فرد بوده  است ، ولی انگشت شمارند کسانی که در اجتماع حضور یافته و موج ایجاد کرده اند .

بپذیریم که دین مبین اسلام  که در میان جامعه ما معرفی می شود دینی فردی وبهتر بگویم دین سکولار است با پوسته اسلامیت .

اصلا انتظار می خواهد در عرصه اجتماع بگوید شما سکولار فکر نکنید .

باید راه ورود دین و احکام دینی در امواج متلاطم اجتماع را پیدا کرد و آن را  با دستمال اسلام  تمیز کرد و در جلوی چشم مردم قرارد داد

باشد که فرج مولایمان به زودی تحقق یابد .

التماس دعا

پاسخ:
انشاء الله
ممنون از مطلبتون، و ببخشید که کمی دیر تأیید شد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">