استناد: گفتمان توحید در بیانات امام و رهبری
الف: امام خمینی:
صحیفه امام، ج20، ص: 89؛ (پیام به زائران بیت الله الحرام)
در فریضه حج که لبیک به حق است و هجرت به سوى حق تعالى به برکت ابراهیم و محمد است، مقام «نه» بر همه بتها و طاغوتهاست و شیطانها و شیطان زادههاست. و کدام بت از «شیطان بزرگ» امریکاى جهانخوار و شوروى ملحد متجاوز بزرگتر و کدام طاغوت و طاغوتچه از طاغوتهاى زمان ما بالاترند؟
صحیفه امام، ج3، ص: 421
و لَکُمْ فى رَسُولِ اللَّهِ اسْوَةٌ حَسَنَةٌ. پیغمبر بزرگ اسلام همه چیزش را فداى اسلام کرد تا پرچم توحید را به اهتزاز در آورد؛ و ما به حکم پیروى از آن بزرگوار باید همه چیزمان را فدا کنیم تا «پرچم توحید» برقرار ماند.
ب: امام خامنه ای:
حدیث ولایت، سال1377، ص: 86
هرچه ما به سمت توحید و عبودیت اللّه پیش برویم، شرّ طواغیت و أنداد اللّه از سر ما بیشتر کم خواهد شد. ملت مسلمان ایران به همان اندازهاى که در خطّ توحید پیش رفته است، امروز از زباندرازى و دستدرازىِ امریکا و غیر آمریکا از مستکبران عالم، راحت است؛ از بکننکنِ آنها آزاد است. این، خاصیت توحید و خاصیت عبودیت للّه است. بندهى خدا که شُدید، بندگى خدا با بندگى دیگران و نوکرى دیگران نمىسازد. این، آن رکن اول است.
حدیث ولایت، سال1382، ص: 107
یکى از مصرعهاى برجسته و مهمِّ قصیدهى «لا إله إلّا اللّه» این است که با طاغوتها، طغیانگرهاى جهانى، قدرتهاى ظالم بینالمللى و ستمگران ... نمىشود کنار آمد. توحید اجازه نمىدهد مسلمان در مقابل قدرتهاى بدون مهار ... کرنش کند. همین کرنشها از سوى برخى از ملتهاى ضعیف شده است که اینطور این خونآشامها را قدرتمند کرده است.
حدیث ولایت، سال1382، ص: 127
انقلاب اسلامى حرف نویى را به میان آورد؛ حرف نویى که مىتوانست در دنیاى افکار عمومى، بخصوص در دنیاى اسلام، براى خود جا باز کند. قسمت اعظم این حرفِ نو توحید بود؛ با معناى عمیق و دقیق و همهجانبهى آن. توحید یعنى حاکمیت ارزشهاى الهى بر جامعه و نفى حکومتهاى طاغوتى، استبدادى، فاسد و طغیانگر بر ارزشهاى انسانى و اصیل. بنابراین توحید ستون فقرات و رکن اساسى شعار اسلامى و پیام انقلاب اسلامى بود.