خصوصیات گفتمان انقلاب اسلامی (1)
مطالب پیشین:
مقدمه:
- تلاش زیادی کردم تا سخن طولانی نشود؛ خیلی از موارد زبان به دهان گرفتم تا مخاطب در حجم زیاد مطالب، اصل مطلب را از یاد نبرد. پس اگر جایی به خلاصه از نکته ای گذشتم و حق مطلبی را ادا نکردم، عذرخواهی می کنم. اما باید قبول کرد که «گفتمان انقلاب» مطلبی پرحاشیه و پردامنه است، که دارای زوایا و منظرهای عمیقی است که در چند فصل و چند صفحه جای نمی گیرد، پس اگر سخن به درازا کشید، عذرخواهی می کنم.
- آنچه در ادامه می آید، صرفا چند نمونه از خصوصیات بارز «گفتمان انقلاب» است، قطعا مفاهیم انقلابی به این موارد خلاصه نمی شود، اما تجربه بیش از 30 سال سپری کردن انقلاب به ما نشان می دهد که بسیاری از دولتمردان و رجال سیاسی و فرهنگی ما حتی نسبت به این مسائل کلان نیز توجهی ندارند. و همین خود عامل برخی ضعف ها و سستی ها در طول این سالها بوده است.
- به جهت دوری از اطاله کلام، بسیاری از استنادات و جملات و بیانات امام و رهبری در متن آورده نشده است، اما سعی کردم نمونه ای از بیانات ارزشمند آنان را در ضمیمه این نوشتار عرضه کنم. و از آنجا که بسیاری از مطالب این متن اشاره به آن سخنان است، توصیه می کنم تا با خواندن آن بیانات، طعم شیرین «گفتمان انقلاب» را به کامتان بنشانید.
- و به جهت تسهیل در خواندن، متن را به چند قسمت تقسیم کردم، و به مرور باقی قسمت را نیز در وبلاگ قرار خواهم داد.
خصوصیت های اصلی گفتمان انقلاب:
1. گفتمان توحیدی:
- مهمترین بارزه تفکر انقلابی ما توحیدی بودن آن است، و ما معتقدیم که باید «ندای توحیدی » را در قالب «تمدن اسلامی» به جهانیان عرضه کنیم. اما در مقابل ما تمدن غربی _ امریکایی (یا به تعبیر حضرت امام «شیطان بزرگ») قرار دارد که نماد شرک و طاغوت است. فلذا مهمترین چالش بین تمدن اسلامی و تمدن غرب، مقابله شرک و توحید است.
- از همینجاست که حضرت امام وظیفه تاریخی ما را چنین ترسیم می کنند: «تا بانگ لا اله الا اللَّه و محمد رسول اللَّه بر تمام جهان طنین نیفکند مبارزه هست و تا مبارزه در هر جاى جهان علیه مستکبرین هست، ما هستیم».
- مسئله «ولایت فقیه» و چگونگی «ساختار نظام سیاسی» ما بر اساس گفتمان توحیدی طراحی شده است. و توسعه این ساختار یعنی بحث «دولت اسلامی»، «جامعه اسلامی»، «تمدن اسلامی» نیز باید بر محور توحید انجام شود. (توضیح بیشتر باید در جای خود مطرح شود.)
- (استناد: سخنان امام و رهبری را می توانید در اینجا مشاهده کنید.)
2. برپایی تمدن اسلامی:
- چنانچه گفته شد حضرت امام پرچم گفتمان جدیدی را در جهان بلند کردند. ایشان معتقد بودند که ما باید به سمت طراحی «تمدن نوین اسلامی» حرکت کنیم، تمدنی که تمامی شئون آن بر پایه اسلام باشد. ایشان معتقد بودند که پیشرفت واقعی در ذیل تعالیم اسلامی تحقق می یابد، پس ما به جای اتکا به مدلهای غربی و شرقی، باید طرحی نو در اندازیم و تمدنی نو برپا کنیم. زیرا مدلهای غربی به سمت شرک می رود، اما تمدن اسلامی «ندای توحید» سر می دهد.
- برخی گمان می کنند، هدف انقلاب اسلامی، صرفا ترویج اعمال عبادی چون نماز و روزه و حج، و رواج مظاهر دینی همچون حجاب است، و با مسائل مادی کاری ندارد. در حالی که وقتی می گوییم تمدن اسلامی، منظور جامعه ای است در «اوج رفاه، آسایش، پیشرفت و آبادانی»، که بر محور «توحید» شکل گرفته است.
- در تمدن غرب هرچه «رفاه، آسایش و پیشرفت» بیشتر می شود، «طغیان، تجاوز و اشرافیت» نیز افزایش می یابد و «دین و معنویت» کم رنگتر می شود. اما در تمدن اسلامی هرچه «رفاه و آسایش و امنیت» افزایش می یابد، دین تجلی بیشتری می یابد، و «اخلاق و معنویت» پر رنگ تر می شود.
- در واقع هدف اصلی تمدن اسلامی، «جامعه سازی» بر محور «تعالیم قرآنی» به منظور دستیابی به «حیات طیبه انسانی» است، چنانچه قرآن کریم می فرماید: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً» (نحل /97) به همین منظور طراحی و معماری لایه های زندگی انسانی، بر اساس «سبک زندگی اسلامی» که در جهت واحد و بر محور تقرب الی الله است، جزو اصلی ترین دغدغه های «گفتمان انقلاب» می باشد.
- «حیات طیبه» یعنی توجه به دو بعد مادی و معنوی انسان در کنار هم. در «حیات طیبه» انسان هم از معنویت بهره می گیرد و هم از مادیت. هم رزق معنوی دارد و هم رزق مادی، هم کرامت انسانی و فضیلت اخلاقی دارد و هم رفاه و آسایش دنیایی.
- (استناد: سخنان امام و رهبری را می توانید در اینجا مشاهده کنید.)
3. تسهیل و مقدمه سازی امر ظهور:
- به اعتقاد ما شیعیان، «تمدن اسلامی» و «حیات طیبه» واقعی صرفا در «عصر ظهور» و به رهبری «حضرت ولی عصر (عج)» به ظهور خواهد رسید، اما وظیفه منتظرانه ما ایجاب می کند که برای تشکیل پایه های «تمدن مهدوی»، در عصر غیبت تلاش کنیم. در نتیجه باید گفت از دیدگاه حضرت امام، انقلاب مقدمه ای بر ظهور حضرت است، و ما باید سعی کنیم تا پایه های تمدنی حرکت جهانی مهدوی را آماده کنیم.
- از منظر «گفتمان انقلاب»، تا چنین پایه هایی ایجاد نشود، ظهور حضرت نیز به تحقق نخواهد رسید. زیرا حضرت برای تحقق وعده های الهی در عصر ظهور به 2 عنصر نیاز دارند، یک ساختارهای ویژه تمدنی است که باید مبتنی بر «نظام اندیشه اسلامی» باشد و دوم نیروهایی کارآمد که توانایی طراحی و مدیریت در عرصه های اسلامی را دارا باشند. بنابراین تمام هم و غم ما در انقلاب، ظرفیت سازی، طراحی ساختار و تربیت نیرو است.
- با این حساب، تعریف ما از منتظر حقیقی تعریف متفاوتی خواهد بود، که صرفا به دعا کردن و به یادی حضرت بودن و یا حتی مقابل ظلم ایستادن خلاصه نمی شود. بلکه به اعتقاد ما جامعه منتظر حقیقی، باید گام های اولیه برای برپایی «تمدن مهدوی» را عملیاتی کند.
- (استناد: سخنان امام و رهبری را می توانید در اینجا مشاهده کنید.)
عبادات قبول حق
عیدتان مبارک
به روزیم با پستی سنگین!!!
حتما تشریف بیارید منتظریم