صدیقه طاهره حوراء انسیه (1)
يكشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۲، ۰۷:۵۵ ب.ظ
نکته:
تمامی روایاتی که در این بحث ها مورد استناد قرار گرفته شده است، در این صفحه گردآوری شده است، مناسب است پیش از ورود به بحث، این روایات مطالعه گردد.
مقدمه:
در مورد مقامات نورانی حضرت صدیقه طاهره، و جنبه حوری ـ انسی بودن ایشان، نکات و مطالب مختلفی در خلال روایات مطرح شده است، که در این نوشتار قصد دارم در حد وسع چند نکته را عرض کنم. ضمنا به جهت اجتناب از طولانی شدن بحث، مطلب را در چند قسمت ارائه خواهم داد:
- الف: تقدم خلقت حضرت بر همه موجودات:
- رجوع شود به حدیث یکم
- در این دنیا تقدم انسان ها بر یکدیگر هیچ ارزش و اعتباری ندارد، به عنوان مثال کسی که در قرن سوم متولد شده باشد، با کسی که در قرن بیست و یکم متولد می شود، در مراتب انسانیت هیچ تفاوتی ندارند.
- اما در عوالم بالا موجوداتی که زودتر خلق می شوند، از حیث مقام و مرتبه دارای ارزش و اعتبار بیشتری خواهند بود. به تعبیر فنی تر از «شدت وجودی» بیشتری برخوردار بوده، بر موجوداتی که پس از او خلق می شوند، احاطه و شرافتی خاص دارند، و این تقدم وجودی به همراه تسلط و چیرگی نسبت به موجودات دیگر خواهد بود.
- تقدم وجودی حضرت صدیقه بر آسمان و زمین (قبل ان یخلق الارض و السماء) به معنای تقدم بر همه موجودات است، زیرا ارض و سماء ظرف وجودی برای تحقق موجودات است، و تا این ظرف نباشد، موجودی خلق نخواهد شد. با این احتساب می توان گفت: خلقت ایشان بر همه موجودات مقدم است.
- همچنان که تقدم و تأخر خلقت موجودات نشان دهنده، مقام آنان است، فاصله ای که بین خلقت دو موجود وجود دارد، نیز نشاندهنده میزان و مرتبه آن دو خواهد بود. با احتساب این نکته، می توان فهمید که چرا در روایات آمده است: «بین خلقت حضرت صدیقه و خلقت آسمان و زمین هزاران سال فاصله بود» و یا در روایتی دیگر آمده است: «بین خلقت حضرت صدیقه و خلقت حضرت آدم 4 هزار سال فاصله بود.»
- تصور کنید: اگر هر دقیقه و ساعتی که بین خلقت دو موجود فاصله باشد، یک رتبه از یکدیگر اختلاف داشته باشند، در این صورت اگر بین دو موجود هزاران سال فاصله باشد، مرتبه آنان چقدر با یکدیگر متفاوت خواهد بود؟
- حضرت صدیقه، زمانی که هیچ عالمی (سماوات) خلق نشده بود، در ساق عرش الهی (فی حقة تحت ساق العرش) مستقر بودند. و این نشان عظمت ایشان است، زیرا عالم عرش عالمی ما فوق همه عوالم است، و در این عالم صرفا اسماء الهی (اسماء الحسنی) استقرار دارند و هیچ ملک، فرشته و بشری به این ساحت راه نمی یابد. (البته باقی ائمه اطهار نیز در این عالم مستقر بوده اند.)
- از آنجا که عالم عرش پیش از همه عوالم خلق شده است، پس بر همه عوالم تقدم رتبی و احاطه داشته، و تدبیر عوالم دیگر نیز در این عالم رقم خواهد خورد. به این ترتیب حضور حضرت صدیقه در این مقام، به این معنا است که ایشان نیز در تدبیر همه عوالم بعدی و موجودات درون آن نقش خواهند داشت.
۹۲/۰۱/۲۵
عزاداری ها قبول مادر
به روزیم فرصت کردید تشریف بیارید