حرکت

أللهم أخرجنی من ظلمات الوهم و أکرمنی بنور الفهم

حرکت

أللهم أخرجنی من ظلمات الوهم و أکرمنی بنور الفهم

حرکت

مقام معظم رهبری:
باید همه‏ آحاد ملت، کوچک و بزرگ، مسئولان در سطوح مختلف و هرکس که کارى در دستش است، این نکته را حدیث نفس خود کند و پیمان ببندد که راه امام را ادامه دهد و به سمت هدفهاى او «حـرکـت» کند.

آخرین نظرات

زوال جامعه، زوال تمدن

يكشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۱، ۰۶:۰۸ ب.ظ
 
بر اساس آیات 15 و 16 سوره اسراء می توان فرایند زوال جامعه را در چند گام تصویر کرد. برای این منظور ابتدا به آیات و ترجمه آنها توجهی می کنیم:

 

... وَ مَا کُنَّا مُعَذِّبِینَ حَتىَ‏ نَبْعَثَ رَسُولًا * وَ إِذَا أَرَدْنَا أَن نهُّْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنَا مُترَْفِیهَا فَفَسَقُواْ فِیهَا فَحَقَّ عَلَیهَْا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِیرًا (15- 16/ اسراء)

ترجمه:

... و ما تا هنگامی که برای جامعه ای رسولی نفرستیم، آنان را عذاب نمی کنیم. * و هرگاه که بخواهیم جامعه ای را نابود کنیم، به مترفان آنان وسعت می دهیم، تا در آنجا فساد کنند. به این ترتیب مستحق عذاب می شوند، و ما عذابی ویرانگر را بر آنها فرود می آوریم.

 

با تعمق در این آیات می توان نکاتی را فهمید:
1. نقش مترف در جامعه و تأثیر گناهان آنان در سقوط جامعه. (در مورد مترفان در پستی جداگانه سخن خواهم گفت.)

 

2. طبق این آیات روال نابودی جامعه به این صورت خواهد بود:

بی اعتنایی به رسول و تکذیب او  (ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا) ===» توسعه نعمت مترفین (امرنا مترفیها) ===» شیوع فسق (ففسقوا فیها) ===» مقدر شدن عذاب بر امت، مرتبه مشیت الهی (فحق علیها القول) ===» عذاب الهی و هلاکت جامعه (فدمرناها تدمیرا)

 

3. اما چه گناهانی باعث نابودی یک جامعه می شود:

  • تکذیب پیامبر: «فَکَذَّبُوهُ فَأَهْلَکْناهُمْ» (شعراء/ 139)
  • انجام گناهان کبیره: «أَهْلَکْناهُمْ إِنَّهُمْ کانُوا مُجْرِمین‏» (37/دخان)
  • اسراف: «أَهْلَکْنَا الْمُسْرِفین‏» (9/ انبیاء)

 

4. عذاب های الهی به اشکال مختلف ممکن است رخ دهد، گاه به شکل سیل، گاه زلزله، گاه بیماری، گاه جنگ و یورش دشمنان و ... اما این عذاب ها تأثیرات کم یا زیادی می توانند داشته باشند:
  • برخی عذاب ها زندگی مردم را فلج می کند. مانند شیوع بیماری های خطرناک
  • برخی دیگر از عذاب ها نیز موجب مرگ و میر می شود.
  • اما برخی دیگر از عذاب ها آنچنان وحشت ناک است که دیگر اثری از شهر و آبادی باقی نمی گذارد، بلکه همه چیز را نابود می کند. مانند عذابی که بر عاد و ثمود و ... نازل شد.
 عذابی که اینجا از آن سخن گفته می شود از نوع آخر است. که به شدیدترین وجه بر امت ها نازل می شود. زیرا از طرفی در این آیه می فرماید که قریه را هلاک می کنیم (نمی گوید اهل قریه، بلکه می گوید خود قریه را هلاک می کنیم) «إِذَا أَرَدْنَا أَن نهُّْلِکَ قَرْیَةً». از طرف دیگر در توصیف عذاب گفته شده: «فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِیرًا» که نشان از اوج قهر الهی نسبت به این جوامع دارد.

 

5. وفور نعمت اگر بدون ایمان باشد، مقدمه عذاب است! «أَمَرْنَا مُترَْفِیهَا فَفَسَقُواْ فِیهَا»

سنت الهی این است که هر امتی که بیشتر عبادت کند و قدر نعمت های الهی را بیشتر بدانند، نعمت های الهی نیز بر آنان بیشتر نازل خواهد شد. «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُم‏» (ابراهیم/7) اما برخی جوامع با اینکه مملو از فساد و گناه اند، باز هم نعمت های الهی بر آنان نازل می شود. «أَمَرْنَا مُترَْفِیهَا فَفَسَقُواْ فِیهَا» در واقع در این موارد توسعه نعمت های الهی بر این جوامع، به دلیل زیاد شدن گناهان آنان و دور شدن از خداوند است. این وفور نعمت برای آن است که فسق و فساد آنان بیشتر شود و عذاب آنان سنگین تر.« فَحَقَّ عَلَیهَْا الْقَوْلُ» تا مستحق شدیدترین عقاب های الهی شوند. «فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِیرًا»

 

6. یکی از بزرگترین نعمت های الهی بر جوامع، فرستادن رسول است. اما اگر جامعه ای به این نعمت بزرگ الهی بی اعتنایی کرد، باید خود را آماده دیدن عذابی جانکاه نیز کند.

 

7. سوالی که به وجود می آید این است که: آیا این روند نابودی جامعه در زمان ما نیز جاری است؟ زیرا در این آیه آمده است که عذاب الهی در صورتی نازل می شود که رسولی از سوی خداوند به سوی امت فرستاده شود و آنان به او بی اعتنایی کنند«وَ مَا کُنَّا مُعَذِّبِینَ حَتىَ‏ نَبْعَثَ رَسُولًا»، در حالی که در زمان حاضر دیگر پیامبری مبعوث نمی شود؟
 

در جواب باید گفت: این روند زوال جوامع تا کنون نیز باقی است. زیرا پیامبر اعظم، محمد مصطفی (ص) فقط برای یک دوره زمانی و یک قوم خاص، مبعوث نشده اند، بلکه بعثت ایشان بر کل بشریت بود، و هر امتی که به او بی اعتنایی نکند، دچار این عذاب خواهد شد. اما خداوند در فروفرستادن عذاب عجله نمی کند، اینگونه نیست که با اولین گناه جامعه ای را نابود کند، بلکه به آنها فرصت می دهد، تا در این فرصت یکی از این دو راه را انتخاب کنند. یا توبه کنند، و ایمان بیاورند و یا اینکه آنقدر گناه کنند«فَفَسَقُواْ فِیهَا» تا مستحق شدیدترین عذاب ها شوند! « فَحَقَّ عَلَیهَْا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِیرًا». زیرا خداوند اگرچه رحمان و رحیم است، اما شدید العقاب نیز هست! بنابراین گاه صدها سال به امتی وقت می دهد تا توبه کند، و بعد از آن عذابی دردناک را فرو می فرستد.

مقام معظم رهبری در تحلیل این آیه می فرمایند، ممکن است جامعه ای دچار فساد مترفین شود اما عذاب بر آنها وارد نشود، دلیل آن هم این است که برخی عوامل می تواند این عذاب الهی را به تأخیر بیندازد:
« خداى متعال در قرآن مى‏فرماید: «و اذا اردنا أن نهلک قریة أمرنا مترفیها ففسقوا فیها»؛وقتى مى‏خواهیم جامعه‏اى را نابود کنیم - ساز و کار و طبیعتش در سنّت الهى این است - مترفین و پولدارهاشان فسق مى‏کنند؛ «فحقّ علیها القول فدمّرناها تدمیرا»؛ بعد عذاب الهى بر اینها نازل مى‏شود. لازمه فسق آنها، ورود عذاب الهى است؛ برو برگرد هم ندارد؛ یعنى این ساز و کار روى همه جوامع اثر مى‏کند؛ منتها تفاوت مى‏کند به این‏که آن جامعه از لحاظ عناصر نگاهدارنده در چه حدّى باشد. جامعه‏اى هست که این عنصر نابود کننده و مضمحل کننده را دارد؛ اما در مقابل، عناصر حفظ کننده هم دارد - علم زیادى دارد، ثروت زیادى دارد، سیاستمداران عاقلى دارد، موقعیت خوب جغرافیایى یا تاریخى دارد - این موجب مى‏شود که آن عنصر نابود کننده، نه این‏که اثر نکند؛ دیرتر اثر کند. شما اگر امروز نگاه کنید، مى‏بینید که جامعه امریکا به خاطر همین «ففسقوا فیها» و بسیارى عوامل دیگر، رو به اضمحلال است؛ اما بعضى از جوامع هستند که امکانات نگهدارنده را ندارند - نه علم را دارند، نه ثروت را دارند، نه سیاستمداران مجرّب و پخته‏اى دارند - این امکان ویران کننده را هم دارند؛ اینها اگر در این گنداب و لجنزار وارد شوند، زود از بین خواهند رفت.» (5/6/1380 در جمع هیأت دولت)
8. مقام معظم رهبری در ادامه بیانات قبل، معتقدند که زوال یک جامعه و عذاب الهی فقط به نابودی آنها نیست. بلکه ممکن است به مسائل دیگری نیز باشد. مثلا به از بین رفتن عزت یک ملت و افتادن آن کشور از اوج شکوه و ضعیف و خوار شدن:
« از بین رفتنشان هم به این معنا نیست که چند میلیون آدم ناگهان مى‏میرند؛ معنایش این است که این ملت با هویّت ملى‏اش نابود مى‏شود؛ ضعیف مى‏شود، توسرى خور مى‏شود، مورد بى‏اعتنایى دنیا قرار مى‏گیرد و دچار ابتلائات و فلاکتهاى فراوانى مى‏شود.»
 
9. چنانچه عرض شد، این آیات سخن از فرایند سقوط جامعه می کند. با تفکر و تدبر در این آیات می توان، الگویی قرآنی برای آسیب شناسی «زوال جامعه و تمدن» در مباحث جامعه شناسی و تمدن شناسی ارائه کرد. از منظر قرآن زیاد شدن نعمتِ (بی حساب) و فسق مترفین زمینه ساز فساد جامعه و زوال آن است.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">