حرکت

أللهم أخرجنی من ظلمات الوهم و أکرمنی بنور الفهم

حرکت

أللهم أخرجنی من ظلمات الوهم و أکرمنی بنور الفهم

حرکت

مقام معظم رهبری:
باید همه‏ آحاد ملت، کوچک و بزرگ، مسئولان در سطوح مختلف و هرکس که کارى در دستش است، این نکته را حدیث نفس خود کند و پیمان ببندد که راه امام را ادامه دهد و به سمت هدفهاى او «حـرکـت» کند.

آخرین نظرات

4. جایگاه فلسفه مضاف در میان علوم

چهارشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۱، ۰۵:۱۹ ب.ظ

 

 

 

بحث طبقه بندی علوم، مسئله مهمی است، که آثار علمی، فرهنگی، تربیتی و تعلیمی بسیاری به دنبال خود دارد. متأسفانه در این زمینه با خلأ جدیی مواجه ایم، و اندیشمندان معاصر کمتر به این مسئله توجه کرده اند.

اگرچه در میراث اسلامی ما طبقه بندی های بدیعی برای علوم ارائه شده است، اما با توجه به تغییرات زیادی که در هرم اندیشه و دانش پدید آمده، و با توجه به ضرورت اینگونه بحث ها، نیاز است که اندیشمندان در این زمینه قدم های مؤثرتری بردارند.

توجه به جایگاه فلسفه های مضاف در میان دیگر علوم، و تعیین محل دقیق استقرار این علوم در جغرافیای دانش، می تواند سهم عمده ای در جهت گیری و شکل گیری این علوم داشته باشد. اما پرداختن به چنین مطلبی (با توجه به بکر بودن فضای کنونی) نیازمند مجال گسترده تری است. تا علاوه بر طرح تئوری های مختلف و نقد مبانی آن، به طراحی الگویی مناسب بپردازیم. الگویی که هم مبتنی بر اندیشه دینی باشد و هم بتواند گستره علوم را پوشش دهد. پس به ناچار از ورود به این بحث خود داری کرده، و آن را به فرصتی دیگر می سپارم.

(ان شاء الله اگر فرصتی باشد و توفیقی، قصد دارم در سلسله مقالاتی، به بحث «طبقه بندی علوم» بپردازم. تا خدا چه خواهد و چه اتفاق افتد.)

 
 
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">